Ze života Ver.

Každý pátý školák považuje četbu za ztrátu času

Nedávný průzkum společnosti Scio potvrdil, co jsem zde rozvedla v článku Děti nečtou, dětem se nečte.

Z testu vyplývá:

18% žáků základních škol považuje čtení za ztrátu času
33% dětí čte jen, když musí
33% dětí čte každý den
20% dětí se potýká s problémem  dočíst knihu do konce.
45% dětí potěší kniha jako dárek
20% žáků prvního stupně přečte 3 a více knih měsíčně
40% žáků prvního stupně pak 2 knihy měsíčně
10% žáků druhého stupně přečte 3 a více knih měsíčně
20% žáků druhého stupně přečtě 2 knihy měsíčně

Čtenářská gramotnost se u nás zhoršila nejvíce ze všech 65 testovaných zemí. Účastnilo se 208 škol (6123 dětí). Informoval o tom idnes.cz a deník Metro.

Kam dál?
 

8 thoughts on “Každý pátý školák považuje četbu za ztrátu času

  1. Vinter

    Necelých 20% žáků ZŠ považuje četbu za naprostou ztrátu času? To je opravdu ostuda. Ale myslím, že mohlo být ještě hůř. A číst z povinnosti (viz. druhý bod) je svým způsobem také na nic.
    Sporné už je, kdo/co za to může. Možná rodiče, kteří své děti ke vzdělání (ke knihám) nevedou a možná i počítač, který je pro děti lákavější než kniha. Ale to, co dítě ve svém volném čase dělá, si musí hlídat sami rodiče. A když ani jim knihy nic neříkají, je to potom těžké. A myslím, že je to škoda.

     
  2. nat

    ja osobne veľmi rada čítam. je pravda, že som viac čítala keď som bola mladšia, ale to bude asi tým, že neviem presne, čo by som chcela čítať :) málo knižiek ma zaujme dajme tomu názvom, alebo obsahom…

     
  3. Hanka S.

    Školáci asi opravdu málo čtou, což nedovedu pochopit. Já byla odjakživa knihomol, bez četby jsem nemohla, a pořád nemůžu, existovat.

     
  4. Nebožka

    To je docela děsivý. . . Mě doma vedli ke knihám už odmala, přece jenom maminka je knihomol na entou a dědeček universitní profesor. Kniha je nezbytnou součástí mého života a málokdy bez nějaké vůbec vyjdu ven.
    Připadne mi, že děti ani nemají od koho přebírat vzory, když jejich rodiče jsou mnohdy snad hrdí na to, že naposledy četli na základce. Pak to vypadá tak, že v hospodách mají na vývěsním štítě „hovjezí polévka“ a světe, smiř se s tím.

     
  5. Aailyyn

    Myslím, že je to především chyba rodičů. Je potřeba dítě ke čtení vést. Mělo by mít z domova základy. Pak si bude schopno knihu i samo vybrat. Čtěte to, když vám to někdo vybírá a zákonitě se vám pokaždý do vkusu netrefí, že. V tomhle smyslu čtení z povinnosti chápu, ale někdy je to trefa a někdy totálně mimo a to by měla ale odbourat právě výchova, protože to ve vás lásku ke knihám moc nevypěstuje. Ve škole už to není takové. Pokud je kantor rozumný a striktně netrvá na pevně daném seznamu pro celou třídu a nechá tam určitou vůli, někdo se určitě trefí na tu „správnou“ knihu pro sebe a i když samotného by ho číst nenapadlo, přijde mu to nakonec třeba fajn. No a mnozí to samozřejmě budou sabotovat už z principu, že z povinnosti číst nebudou. První stupeň jsou děti poměrně malý, některým trvá, než se vůbec naučí číst pořádně, z toho, když u čtení blekotá, dítě asi fakt žádný požitek nemá. Zajímavější by podle mě byla ta statistika až na druhým stupni, možná na střední škole. Nebo to možná radši snad ani vědět nechci.

     
    1. veruce Post author

      Statistika z druhého stupně a SŠ by byla určitě zajímavější, ale trochu se obávám toho, že to bude ještě horší než první stupeň…

       
  6. Markéta

    Neuvěřitelné. Já osobně to nechápu, protože život bez čtení si prostě nedokážu představit a už vůbec ne dětství…

     

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.