Dítě, které nesloží na základce testy, čeká jen učňák

Učitelka

Dítě, které nesloží plošné testy v 5. a 9. třídě, si nebude moci podat přihlášku na obor s maturitou, nýbrž jen na učební. Takový je plán ministra školství Josefa Dobeše, kterému se zamlouvá nápad sdružení, v jehož čele stojí Václava Klause ml. (ministrův poradce a ředitel jednoho pražského gymnázia).

„Malé maturity“ mají školákům předem určit, zda se z nich stanou studenti či učni, poprvé v květnu 2014. Zkouška projektu proběhne na vybraných školách již za měsíc, generálka příští rok.

Václav Klaus junior doslova uvedl: „Žáci, kteří standard nezvládnou, nesmí být přijati na žádné víceleté gymnázium (5. třída) nebo střední školu s maturitou (9. třída).“ Testy se budou skládat z matematiky, českého i cizího jazyka. Zatím není stanovena míra úspěšnosti. Ministr pouze uvádí, že žáci, kteří nezvládnou standard, nemají co dělat na víceletém gymnáziu. Klaus s Dobešem dále uvedli, že na maturitních oborech studuje mnoho dětí bez studijních předpokladů. Učiliště přitom zejí prázdnotou. To chtějí napravit snížením počtu střední škol i víceletých gymnázií, čemuž se nyní brání kraje.

Že se jedná o stresující záležitost (stejně jako před několika lety možnost podat si pouze jednu přihlášku) potvrzují nejen učitelé ale i odborníci z řad psychologů. Podle nich se budou děti předem kastovat. Během základní školy žáky čekají dvě zkoušky připomínající maturitu, které jim mohou uzavřít přístup ke studiu.

Jedná se další nesmysl, který má „zlepšit“ české školství. Místo toho, aby se udělala pořádná reforma, zajistili se kvalifikovaní učitelé a pořádné učebnice (dnes jsou v kurzu ty s multikulturní a eko tématikou, samozřejmě genderově korektní), vymýšlí se nic neřešící záplaty. Všeobecně nadaných dětí je menšina. Další, kteří jsou výjimečně nadaní v jedné oblasti, jsou zase v jiné průměrní i podprůměrní. Dle momentální informací vyplývá, že by se nadaný češtinář/jazykář, který (ne výjimečně) plave v matice/fyzice, test udělá s neuspokojivým výsledkem a může jít leda na učňák. Nezřídka se stává, že člověk, který na ZŠ prospívá se horšími známkami, má na SŠ (příp. až dokonce VŠ) výborné výsledky a naopak ten, kdo je na základce jedničkář, má problém i na jednodudých maturitních oborech.

Od separování studijní a nestudijní typů žáků by měly fungovat příjmačky. Tím, že řada škol bere bez nich a jiné mají testy směšné, se u někoho lehce vyroji nesmyslný nápad v podobě tohoto testu. Těžko říct, jak tohle bude vypadat, až se to dotáhne do konce. Naštěstí se zatím jedná jen o návrh.

 

7 komentářů: „Dítě, které nesloží na základce testy, čeká jen učňák

  1. tak to je hodne blbej navrh, snad to nekdo chytrej smete ze stolu, tohle je proste blbost, aby se na zaklade toho, ze nemas uplne nejlepsi vysledky v pate tride od toho odvijel celej tvuj budouci zivot a prilezitost studovat.. kdyz jsem byla na srazu se zakladkou, tak me nekteri dost prekvapili, treba jeden kluk mi vzdycky prisel takovej trohcu zpozdenej a ted jako jeden z mala studuje na vs..proste by to nebylo fer

     
  2. Ach jo… co oni ještě nevymyslí?

    S tvým komentářem na konci článku souhlasím do posledního písmene, proto už nemá cenu to víc komentovat…

    Mimochodem… kvůli tomu, že mi nejde matika, nemám nárok na kvalitní vzdělání? Přesně tak ten jejich „úžasný“ nápad vyznívá.

     
  3. A nejhorší je, že jestli tyhle chujoviny uvedouv v platnost, budou to naše děti, které tím budou trpět…mor a filcky na ty magory na ministerstvech

     
  4. V páté třídě (tj.v 10-11 letech) rozhodovat o tom, jestli má dítě na maturu nebo učňák?! WTF? Já už to tu nedávám, jestli budu mít děti tak rozhodně ne v ČR. Ještě, aby někdo v jeho 10 letech rozhodoval, jestli z něj bude doktor nebo popelář.
    A Klaus ať si na ten svůj gympl bere jen lidi s IQ nad 140, to mi je jedno, ale ať nekazí budoucnost ostatním. Ježíš, to jsem se zas vytočila!!!!

     
  5. Nějaké scio-testy jsme zrovna minulej týden dělali, třeba je to oná zkouška. JPředměty by tomu odpovídaly. (a to ještě před pár lety se z matiky nematurovalo, pokud to projde, tak na ní lidi pohoří už v 5. třídě…) Je to jakási srovnávačka s jinýma školama a dělá se to v 5. a v 9. někdo právě říkal, že jsou to podobné testy, o nichž mluvil Dobeš.
    A já zas valím oči, co je to za kravinu. Panebože to chtějí těm lidem zakázat podávat přihlášky na střední školy? Pan ministr Dobeš se mi fakt „líbí.“ Zakážeme sexuální výchovu a pak se budeme hezky divit nad Bravíčkama s dotazem „Je klitoris na zádech, kámošky říkají že ano, ale nemůžu ho najít.“ nebo „Líbala jsem se s klukem, jsem ještě panna?“ (s nadhledem, ale když jako 11-tiletá jsem to četla, tak tohle byly otázky běžné); zěníme tohle a tamto, zakážeme podávat přihlášky na střední, pokud děcka neudělají přiblblé testy. (Pokud jsou to ony, tak jsou časově omezený a ne zrovna lehký). No, to se to dopracovalo. By mě zajímalo, jak by to podle pana ministra tady v budoucnu vypadalo, kdyby polovina mladých nemohla na střední a zmaturovat. Tak tady budou tucty lakýrníků, rybářů, ale co s nima, když nebude učitelů, doktorů… Přeháním, ale podle pana ministra je to nejspíš ideální vize.D
    oufám, že se to zamítne, protože je to proti zdravýmu rozumu.

     
  6. Skvělý nápad – pro ty nahoře. Pro obyčejné lidi jen další nepochopitelná blbost. Proč by měl o někom rozhodovat nějaký výsledek testu? Copak v tom nehraje i nějakou roli nervozita? Copak se ten člověk za pár let nemůže změnit, pokud třeba na základce na to vyloženě kašlal, ale hloupý nebyl? To nám zase vymysleli pěknou hovadinu. Ale já je chápu – když v tomhle státě bude o mnoho více kuchařů než právníků, výrazně se ušetří na jejich platech. To bude možná ten důvod. :-P

     

Napsat komentář