Jak naše vláda škrtá na špatných místech a jak tratí na „dobrých“ nápadech

Když jsme včera cestou na výlet brali benzín, zavedli jsme řeč na ceny pohonných hmot, které zvedla zvýšená spotřební daň, výhodnost jezdění pro ně do zahraničí. Jezdí tam kamioňáci i lidé, kteří to mají přes hranice blízko. Není divu.

Cena benzín se u nás pohybuje okolo 31,- do 32,90 Kč, na dálnicích se dá narazit i na 34,70, na slušných benzínkách se dá sehnat i za 30,90 a v nejlevnější české benzínce ONO za 29,90 Kč. Oproti sousedům jsou to ceny vyšší až na Německo, kde se průběh pohybuje tak vysoko, jako u nás benzín na dalnicích.

Rakousko – 29,30,
Polsko – 29,10,
Slovensko – 29,50.

(ceny jsou přepočteny na naše koruny)

Ještě větší je rozdíl v porovnání s Ukrajinou – 18,10 či Ruskem – 15,80.

Na ceně našich pohonných hmot se odráží zvýšená spotřební daň, která měla do státního rozpočtu přinést více peněz. Opak je ale pravdou. Lidé, kteří to mají blízko k hranicím, jezdí pro pohonné hmoty do zahraničí. Kamioňáci u nás berou jen když musí, nařízeno mají také nabrat až za hranicemi. Jak se naše vláda pochlubila, očekává ztrátu 7 miliard oproti očekávání. Spotřební daň ale zpátky snížit nehodlá…

Vláda také hodlá škrtat a škrtat, což je dobře, jenže tentokrát je to na nesprávném místě. Ministerstvo dopravy má příští rok dostat o 20 mld Kč méně, což se odrazí na (ne)dostavbě dopravních staveb. Přes padesát rychlostních silnic a dálnic má být zakonzervováno a jejich dokončení bude v nedohlednu. Zakonzervování a následné pokračování ve stavbě bude pomalu dražší než postavení dalšího kusu. Mimo to, je oblast výstavby silnic a dálnic místem, kde by se nijak výrazně šetřit nemělo. Migrace lidí za prací by se snížila, z čehož by z mnoha stran vyplýval menší příjem do státního rozpočtu nejen z pohonných hmot.

 

3 komentáře: „Jak naše vláda škrtá na špatných místech a jak tratí na „dobrých“ nápadech

  1. Na těch cenách v zahraničí a u nás je docela vidět, kdo si pohonné hmoty může dovolit a kdo ne.S vládou to jde do kytek jako vždycky…nejdřív by měli škrtat mezi sebou – je jich tam víc než dost, a že by byly vidět nějaké pozitivní následky práce…

     
  2. Hlavně v zahraničí (zejména v Rakousku) mají 3x vyšší platy, takže o to levnější jim benzín příjde. U nás je to ale pořád levnější, než vlaky a autobusy.

     

Napsat komentář