MHD v pondělí nepojede, aneb no a co, tak půjdou Pražáci jednou pěšky, ono je to nezabije

Stávka odborářů (která beztak k ničemu zase nebude) se prozatím jeví tak, že nepojedou vlaky a v mnohých městech i MHD. Jelikož bydlím v Praze, budu nyní mluvit zejména o dopravě v ní.

Standardní každodenní situace pražské dopravy vypadá následovně:

– silnice – sice menší, ale stále podstatná část lidí se do práce dopravuje autem, hlavní tahy skrz Prahu jsou ucpané a názvy ulic Legerova, Sokolovská, Milady Horákové, Jiřní spojka se co pět minut ozývají z rádia s aktuálním stavem průjezdnosti, pokud si k tomu ještě přidáte otravné „padesátky“ na místech, kde by daleko vhodnější byla tak „osmdesátka“ a sem tam nějakou nehodu, je průjezd Prahou v dopravní špičce pro otrlé i bez stávek

– MHD – nejvytíženější linky autobusů a tramvají jezdí v dopravní špičce i dvakrát až třikrát častěji (pokud to tedy zrovna vzhledem k ucpaným silnicím jezdí, jak má, a to se nestává často) a stejně jezdí narvané až po dveře. Co se metra týče, linka C jezdí co minutu a půl a každé metro je plné či ještě plnější. Městskou hromadnou v Praze jezdí značené procento lidí, pro které je to mnohdy nejrychlejší varianta cesty do práce.

Situace během stávky:

– metro, tramvaje, autobusy nemají vůbec vyjet, pokud se část cestujících přesune do aut, bude Praha totálně neprůjezdná, většině nezbude nic jiného, než jít pěšky či jet na kole, případně si vzít dovolenou nebo neplacené volno.

„No a co, tak půjdou ti Pražácaci jednou pěšky, ona ta Praha tak velká není.“

A tohle je jeden z mnoha názorů nepražáků, který se pod články o plánované stávce v diskuzích vyskytuje. Dokonce se tam někdo domnívá,. že z Říčan do Kladna to nemůže být víc jak 10 km. Vzhledem k tomuto názoru jsem konečně pochopila, jak někteří velikost hlavního města vnímají a proč považují jeho obyvatele za lenochy. Jenže z Říčan do Kladna je to ve skutečnosti po silnici přes 50 km. Pokud pominu ty, kteří bydlí ve Středočeském kraji a do práce to mnohdy mají i 30 a více kilometrů, cesta po Praze do práce se pro některé může stát celodenním pochodem, ono je to z jednoho konce na druhý (měřeno ze Zličína na Černý Most po silnici) jen něco přes 25 km.

Ostatně mě pěší túra v pondělí taky čeká, naštěstí to mám z trvalého bydliště do práce jen 8 km a z toho přechodného, ze kterého vyrazím, něco přes 4 km. Trasu už jsem si jednou vyzkoušela cestou na koncert, kdy se mi nechtělo o prázdninách vyhazovat peníze za lístky, trvá asi hodinu. To však není nikterak velký problém, kterým naopak je magistrála, okolo které vedou 2/3 trasy. Nevím jak „nelíným“ nepražákům, ale mně by se dennodenně nechtělo dýchat neskutečné množství splodin a poslouchat neustálé troubení nespokojených řidičů, kteří stojí v koloně. Jenže proč se vlastně po Praze mimo cetrum nedá chodit pěšky (ať už kvůli vzdálenosti nebo kvůli tomu, že by ze sebe člověk po příchodu z práce/domů stahoval centimetr tlustou šedou vrstvu smogu, který cestou nachytal) to asi mimopražským nikdo nevysvětlí…

 

7 komentářů: „MHD v pondělí nepojede, aneb no a co, tak půjdou Pražáci jednou pěšky, ono je to nezabije

  1. Já jsem o té stávce slyšela a jsem nepražák. Ale naprosto chápu to, co tady píšeš. Mě stačí jet jednou tejdně do Plzně a nevím, jestli by se to tam dalo bez městské dopravy vůbec přežít…

     
  2. Veroniko, bydlím v poměrně malém městě, tedy oproti Praze, ale jít pěšky z jednoho konce na druhý, bych rozhodně nechtěla. Nedokážu domyslet, co nastane, když MHD v Praze nepojede, teď je ovšem stávka přesunutá na čtvrtek, což je v podstatě jedno. Už vidím ty šílené davy lidí, které se přesouvají pěšky z místa na místo a do práce, nebo kamkoliv jinam, dojdou na pokraji kolapsu nebo taky nedojdou vůbec. Mladí, jako ty, to zvládnou, ale co lidi v důchodovém věku nebo postižení, kteří musí do práce třeba přes celou Prahu? Hrůza pomyslet!!! Tak jsem se do toho vložila, že mě rozbolely nohy!

     
  3. Nám dali ve škole ředitelský volno, ale kdyby někdo poslouchal kecy mojich spolužáků, bylo očividně vidět, že by je zabila 1,5km dlouhá cesta do školy. Stejnou trasu jsem chodila pěšky od první do 5. třídy bez nějakého pindání.

    No, jak všichni stejně víme, že stávka nemá smysl, páč jim nemají stejně z čeho přidat a zdravotnické reformy si zas vynutí někdo jinej…

     
  4. Oni si spíš stěžují nejvíc ti, kteří to do práce/školy daleko nemají a jsou opravdu líní. A to neplatí jen o Praze.
    Ráda bych věřila, že ta stávka k něčemu bude, ale s těmi nahoře asi vážně nic nepohne.

     
  5. Hanka: stávku jsem přežila pěší túrou do práce a zpět, nebýt toho nesnesitelného vedra cestou zpátky a množství cyklistů, kterými jsem byla párkrát málem sražena, tak by mi přeprava pěšky do práce ani nevadila :)

     

Napsat komentář