Ze života Ver.

Reklama aneb lidi kupují i to, co nechtějí (1. díl)

Reklamy jsou prakticky všude. Stačí se projít po ulici. Billboardy, polepené lavičky, sloupy, samolepky všude, kde to jde. Když pak člověk zapne televezi, co půl hodiny vidí dokola 5-10minutový blok reklam, totéž platí při poslechu rádia. Na internetových stránkách se zase objevují nevyžádaná vyskakovací okna, flashová videa, která se spustí s načtením stránky a tak dále… Ať už člověk chce nebo ne, reklamy jeho podvědomí ovlivňují na každém kroku. Jde o to, jak moc se ovlivnit nechá.

Psychologie reklamy

Není nic nového, že se výrobou reklamy zabývají psychologové. Kdo ví o lidském chování a myšlení víc než oni? Také vědí, jak mozek přimět, aby na nabízenou věc myslel, až půjde nakupovat. Psychologie reklamy je věda, která přináší nemalé zisky. Jaké jsou nejznámější triky reklamních spotů?

Slovíčkaření, malá písmenka a ceny bez DPH

„Již od … Kč!“
„Slevy až -110%!“
„K tomu zdarma živý pes!“
„Ještě víc nejlevnější než kdy dřív!“

Je jasné, že tu něco nehraje. V nabídce je jedna věc – dejme tomu glády, glády již od 999 Kč. První trik je, že mozek je lehce zmaten číslicí. Ač je rozdíl od částky 1000 Kč pouhopouhá 1 koruna, přecejen to celá tisícovka není. Cena je atraktivnější, než kdyby na cenovce stál 1000 Kč. Tohle zmatení mozku moc nechápu, ale patří k nejpoužívanějším. Copak ste někdy viděli místo 59,90 cenovku s 60 Kč nebo 200 Kč místo úžasných 199 Kč? Další věc, která se u dražších produktů běžně vyskytuje, je obrovská upoutávka na zlevněný výrobek. A ona se zdá cena opravdu výhodná, dokud nepřijdete blíž a nepřečtete si dodatek psaný sotva viditelným písmem – cena bez DPH popř. při nákupu výrobku v oddělení blafů za min. cenu 2999 Kč. Nuže glády se nám „zdražily“ a cena je s DPH celých 1189 Kč. Najednou ale zjistíme, že cena nezahrnuje tkaničky, krém a dokonce si za každý pár dírek budete muset připlatit 99 Kč od šestidirkových výše. Cena zboží, pro které jsme původně šli – patnáctidirkové glády, dvoje tkaničky a krém na ně, rychle naroste. Když by krém stál 129 Kč a pár tkaniček 89 Kč, stály by nové botky se vším všudy 2981 Kč. Počítat nárůst ceny glád podle dírek je sice nesmysl, ale celkem dobře to vystihuje reklamní tah „již od … „. Zboží v základní soustavě může být levné, ale je jasné, že mnozí budou požadovat více a za to budou muset připlatit. Reklama totiž ukazuje nejlepší možnost (tedy boty se vším všudy), ale už neřekne, že udaná nejnižší cena, se na všechno nevztahuje.

Dalším častým tahákem je sleva a hraní si s procenty nebo slovíčkem zdarma. „Sleva 10% při nákupu nad 3000 Kč“,  „10% zdarma“, „k tomu zdarma tento úžasný nesmysl“. Nikdo se už neohlíží na fakt, že zdarma v dnešním světě není prakticky nic a už vůbec ne nic v obchodě. Ostatně si můžeme pro ilustraci vzít obrázek ->

„Zdarma“ tohoto typu si lze vyložit jednoduše – existují 2 velikosti čokolády – 100g a 150g. 20% ze 100g je 20g. 120g čokoláda neexistuje, ale existuje 150g – podobně velká a také se ona tabulka, kde je 20% zdarma běžně prodává za cenu té větší… Ostatně, v každém obchodě jsou jiné ceny a kdo si má pamatovat, za kolik byla tahle čokoláda, v tomhle obchodě a v této gramáži před tou nabídkou?

Nátlak, časové údaje, vyprodání

„Jestli si to nekoupíš teď, už nebudeš mít možnost!“
„Chceš být out?“
„Do vyprodání naší zásoby!“
„Poslední nabídka, jen do 31. února minulého roku!“

Dalším z nejčastějších triků reklamy je nátlak na psychiku pomocí času a nulové naděje ono zboží koupit později. Je to přece „poslední nabídka!“ A hle, ono to funguje. Pokud někde napíší, že se „taková nabídka už nebude opakovat“ nebo že je to „opravdu poslední šance“ koupí si danou věc o hodně víc lidí, než kdyby po celý rok ležela v regálu bez nějaké upoutávky. Člověk si totiž řekne „Co když to budu pak potřebovat a už to nebude?“ což je cíl celého triku a věc si koupí. Pokud pro věc najdete využití, proč ne. Stává se ale běžně, že taková věc skončí brzy mezi harampádím na půdě. Tak či onak, reklama byla opět úspěšná.

Spam chytrý, spam hloupá…

„Ahoj Karle, našel jsem tu nejlepší hospodu,
maj tam pivo za pár kaček, večer obsluhu nahoře bez,
ožral jsem se jako dobytek a nestálo mě to skoro nic,
jen si nemůžu vybavit, jak se tam dostat…“

Spamu má během chvilky člověk plnou schránku, málo který je ale takříkajíc na úrovni. Existují ale i maily, které vypadají na první pohled jako omyl. Firma pošle spoustě náhodných lidí reklamu zabalenou ve sdělení podobnému následujícímu příkladu:

Ahoj Martino,
posílám Ti kontakt na firmu, která nám udělala tu novou koupelnu, kterou jsi tak obdivovala. Webovky jsou www. … .cz
Ze všech, které jsme oslovili, nabízeli práce nejlevněji a spolupráce s nimi byla příjemná.
Vřele doporučuji, tak je omrkni.
Tvoje Justýna

Zvědavost pak jednomu nedá, aby se na danou stránku nepodíval…

Vtipná nebo trapná = dobře zapamatovatelná

„Měl jste někdy zánět močových silnic a dálnic?“ „Měl.“

Dobrá reklama musí mít nápad. Vtipné reklamy jsou dokonce oblíbené a často je citujeme. Jsou dobře zapamatovatelné. Podobné je to i u reklam trapných. Je daleko lehčí vyjmenovat řadu trapných reklam, než dobrých. Proto se vlastně trapné reklamy točí. Sice u jejich vysílání znechuceně zakroutíme hlavou, cosi zažbrbláte („Kam ten svět spěje?!“), ale když se naskytne příležitost, projednáváme trapnost onoho spotu s prvním člověkem, který má zájem. Nuže a o výrobku se mluví, ať už má reklamu jakoukoliv.

Jednu za všechny…

Další díl bude o reklamách mířených na věkovou skupinu 3-10 let a ubjeví se tu někdy tento týden.

Kam dál?
 

10 thoughts on “Reklama aneb lidi kupují i to, co nechtějí (1. díl)

  1. Elysia Post author

    v nekterych pripadech nemam pocit, ze by reklamy vytvareli psychologove, ale uplni dementi, protoze nektere jsou tak blbe az to boli…nektere jsou napadite a vtipne, ale tech je naprosty minimum

     
  2. Huntmaster Post author

    Reklamy nesnáším, v televizi sleduji už jen a pouze sport. Třeba ty zázračné čističe skvrn a ty řeči okolo, to je extrém. Ještě že mi spamy nechodí nebo je ani nečtu, neznám totiž nudnější práci než si projíždět e-mail:)

     
  3. Nefi Post author

    Abych řekla pravdu tak zrovna v téhle době mi přijdou Vánoce spíš jako reklamní svátky. Říkám si, proč asi už od začátku listopadu je všude vánoční výzdoba, vánoční reklamy na rodinnou pohodu atd. Přijde mi to jako docela hnus využívat tyhle svátky k oblbování lidí. Přiznejme si, že Vánoce jsou tady spíš proto, aby se různí obchodníci co nejvíc obohatili a dva měsíce před Štědrým dnem nutili lidi kupovat i to co vlastně nechtějí… Je to smutné, ale takhle vidím Vánoce já… Reklamní svátky… Vážně – kam ten svět spěje? :(

     
  4. veruce Post author

    Elysia: pravda, že v českých reklamách se moc psychologických zásahů nenajde, u nás platí čím debilnější, tím lepší. V zahraničí jsou na tom reklamy o hodně lépě co se úrovně týče. Myslím, že jich sem pak pár hodím. Češi by si měli vzít z některých příklad…

    Huntmaster: čističe skrvn mi přijdou spíš jako reklama na Photoshop :D

    Nefi: je to tak, zrovna dneska jsem se nad tím zase rozčilovala a rozčilovat se budu i v jednom článku, přímo na toto téma… ještěže neslavím vánoce…

     
  5. Huntmaster Post author

    Teď jsem si vzpomněl na Horsta Fuchse, to je teleshopingový mág:D:D, jeho jsem vždycky sledoval ráno před pohádkami, některé teleshopingy trvaly třeba půl hodiny a padesátkrát tam zopakovali jednu věc.

     
  6. Lúmenn Post author

    Jo, psychologie reklamy, to je věda, ačkoli si řekneme, že na nás to nemá vliv nebo že to známe a nepůsobí to, tak se stejně většina z nás nechá nachytat a koupí si i kravinu, jen proto, že je levná. Jinak mám dobrej trik na to “20% zdarma” – čtu si totiž v obchodech tzv. jednotkovou cenu, takže cenu za kilo nebo za litr a tam hned člověk pozná, jestli je něco fakt tak levný, jak se zdá. Nejlepší je to u tzv. “výhodných velkých balení” – z 90% jsou dražší než “nevýhodná” malá balení

     
  7. Angel Darkwood Post author

    Reklamy budou ten důvod, proč se na televizi už skoro nedívám. Na internetu a jinde mne otravují, ale nezbavíme se jich. Zřejmě se jim to vyplácí.

     
  8. Sima Post author

    Tímhle jsem se nedávno dost zabývala, tohle je skvělej článek!! Na mě teda “devítky” ani procenta neplatí. Asi nejsem normální. Ale ty trapný či vtipný reklamy cituju, protože některý jsou fakt dementní – “hygienická čistota a fantastická svěžest” nebo toustovej chleba s mucosolvanem…………….

     
  9. Sima Post author

    Huntmaster: na Horsta jsem se taky dívala, když jsem byla malá, a doteď si ty všechny telešopingy vybavuju. S ním mě to i bavilo, třeba jak smažil vajíčko na kapotě apod.
    A na televizi se už teď skoro nedívám, stačí, že mi cpou reklamy i na blog :( ještě chybí “falešní sobi”…

     
  10. veruce Post author

    Huntmaster: Horst Fuchs se objeví v dalším dílu článku, taky jsem ho jako malá sledovala a to dané tématiky se skvěle hodí :)

    Lúmenn: přesně, sleva je výhodná častěji pro obchod než pro kupujícího…

    Angel: já TV nesleduji vůbec a když už, reklamy mě utvrdí v tom, že o nic nepřicházím…

    Sima: díky a nápodobně, u mě zas vede “Měl jste někdy zánět močových cest?” ,) Falešní sobi a vůbec reklamy na operátory jsou kapitola sama pro sebe.

     

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.