Ze života Ver.

Reklama aneb určeno dětem od 3 let (2. díl)

Nedávno jsem se po dlouhé době dívala na televizi. Čekala jsem na zprávy. Před večerníčkem běžel obvyklý spot reklam, tento byl ale určen pouze dětem, jako každý den tou dobou, jako každý den před jakýmkoli dětským pořadem. Velice chytré, napadlo mě. Dítko bude s obrovskou touhou ukecávat rodiče, aby mu tohle a támhleto koupili. Který rodič pak své ratoslesti odolá a nekoupí?

Samozřejmě záleží na situaci, předmětu reklamy, ceně, potřebnosti a hlavně vůli rodiče. Reklamy určené dětem ale jsou velice úspěšné.

Dítě nerozezná rozdíl mezi reklamou a jiným pořadem

Určitě jsem nebyla sama, kdo jako malé, čtyř-, pěti-, šestileté dítě koukal před ranními pohádkami na reklamy s Horstem Fuchsem popř. Chuckem Norrisem, které byly více než hodinové a stále se tam opakovaly tytéž kraviny. Zároveň si vzpomínám, jak jsme mámě říkala, že bychom si domů mohli koupit tohle a támhleto… Menší děti totiž rozdíl mezi reklamou a pohádkou nevidí. Baví je sledovat oboje. Zatímco v pohádkách mají své oblíbené postavy, v reklamách zase oblíbené předměty, které by jim ani k ničemu nebyly. Ač podobné reklamní spoty jsou pro starší převážně nudné a trapné, pro děti představují podívanou, které věnují stejně pozornosti, jako pohádkám. Průměrné dítě nerozpozná důležité od nedůležitého do věku osmi let. Stejné je to u reklamních spotů před dětskými pořady jako je Večerníček, Kouzelná školka apod. Jelikož už jsou dnes reklamy šity dětem na míru, sledují je ještě radši.

Podvědomá přitažlivost značky

Některé průzkumy ukázaly, že sledování reklam v dětství se později projevuje nutkáním kupovat si značku, na kterou se člověku jako dítěti líbila reklama a pamatuje si ji. Tato fixace začíná už dvouletých a tříletí rozeznají většinu hlavních značek věcí v obchodě, ačkoli neumějí číst.

Reklama dětem na míru

V reklamách zaměřených dětem vystupují převážně věkově stejně staří jedinci. To zaručuje větší pozornost cílové skupiny při sledování televize. Jsou o to atraktivnější, že vypadají šťastně, mají okolo sebe hromadu kamarádů. Dítě si pak spojí, že když tu věc bude mít, bude určitě oblíbené. Dále se běžně objevují chytlavé melodie, animované postavičky a jednoduché slogany. Další průzkum ukázal, že děti znají víc reklamních sloganů, než říkanek a básniček.

Škodlivá x neúčinná

Někteří odborníci tvrdí, že dětské reklamní spoty jsou škodlivé, další že na ně vůbec nemají žádný vliv. Úplně nesouhlasím ani s jedním tvrzením. V prvním případě záleží zejména na rodiči, jak dítěti vysvětlí, že je to pouze reklama a že danou věc nepotřebuje, popř. mu nedovolí se na reklamy dívat, což v dnešní době už může být problém. Škodlivá by ale mohla být v případě, že se dítko nechá zmanipulovat natolik, že si bez daného předmětu bude připadat v kolektivu méněcenné. V případě druhém se někteří odborníci domnívají, že děti okolo 6 reklamě prakticky nerozumí, jen se jí zasmějí a dál už o ní nepřemýšlí. Jak už jsem ale psala výše, už 3leté dítě rozpozná značky na základě reklam.

Kam dál?
 

4 thoughts on “Reklama aneb určeno dětem od 3 let (2. díl)

  1. Elysia Post author

    si vzpominam jak brachove, kdyz byli mali koukali vzdycky na vecernicek a predtim davali losovani stastnych deset. pro ne to byla soucast vecernicku a kdyz to nevideli bylo to pro ne jako by prisli o pul pohadky:D sice to neni reklama, ale je v tom stejny princip
    …nekdy je to hruza sledovat, zvlast takhle pred vanocema jak jsou pred pohadkama a behem nich i po nich dlouhe nekonecne bloky reklam zamerenych na decka, pak z toho nemaji byt zblbnuty a kdyz prijde do skolky a jedna holcicka dostala barbinu z reklamy, tak je samozrejme hned kralovna a ostatni by umreli aby ji meli(teda umrely a mely:)) taky…ted to pozoruju na sve neteri, ktera driv byla spokojena s obycejnyma panenkama, ale co zacla chodit do skolky je to jen barbina, barbina a nic jinyho…a to uz ma doma aspon 3..

     
  2. Huntmaster Post author

    Zrovna jsem slyšel, že reklamy, opoutávky, plakáty s tématikou cigaret působí nejvíce na dospívající. Prostě se uplatňuje byznys před vším jiným, velká škoda.

     
  3. Lúmenn Post author

    Já reklamy pro děcka miluju:D Nejvíc ty ujeté písničky o bárbínách a ponících. Akorát většinu těch reklam dávají v neděli brzo ráno a to prosím ještě spím:D

     
  4. Sima Post author

    Na Horsta jsem jako školkáček ráno koukala taky :D Doteď si je moc dobře pamatuju… Jinak – ty reklamy “pro děti” mi přijdou pěkně hnusný, děcko pak chce jenom růžový zbytečnosti, kde je napsáno barbie nebo ultra super hyper vesmírný ničitel transformer….. No, je to blbost, ale jelikož mám kopu malých bratranců a sestřenic, vím, že to tak je………. :)

     

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.