Státní maturity? Děkuji nechci

knihaKaždou chvíli čtu názor někoho, kdo dělal maturitu ještě za bývalého režimu, že státní maturita je dobrý nápad, protože se studenti aspoň nebudou flákat a pořádně se začnou učit. K pražské demonstraci proti ní pak dodali, že by se ti spratkové měli místo (drzého) poskakování venku biflovat. Jsou totiž názoru, že dnešní generace jsou líní parchanti, kteří mají maturitu za nic, popř. za úplatek na správném místě. Ve svém okolí neznám nikoho , kdo by si zaplatil maturitu… Ostatně názor těch lidí, mě celkem uráží – mají maturitu za sebou, nechápou, že je jiná doba, jen slyšeli slovo „těžší“ a už jsou pro, protože to přece předhazuje vláda a parlament a nevím kdo ještě, takže my prý nemáme ani právo protestovat…. Když se ale vznesou pochopitelné důvody, proč letošní čtvrťáci nechtějí státní maturity, melou si zase svou o tom, že jsem líní a drzí….

Podle poslední zprávy se státní maturita zase o rok posune, už kdo ví po kolikáté. Stát její vývoj stál téměř půl miliardy, příprava začala už před 12 lety a stále se její zavedení neuskutečnilo. Mezitím se zavedlo několik školních reforem, které její smysl podkopávají. Za 12 let se její koncepce stala neaktuální, stále se upravuje a odkládá. Studenti pak nadávají, protože změny přicházejí každou chvíli a oni neví, na co se vlastně připravují, profesoři v tom mají zmatek a musí projít školením, politické strany si to vzaly jako tahák na mladé voliče. Zdá se mi, že posledních pár let, má státní maturita spíš politický význam, než ten studijní.

Není pravda, že se o podobě maturit ví málo. Dá se toho najít hodně, pokud člově jen nesedí a slepě nezavrhuje to, o čem nic neví. Oficiální stránky nové maturity nabízejí příklady ke každému maturitnímu předmětu včetně obou verzi – tedy nižší a vyšší úrovně. Maturitu z občanského a společenskovědního základu zvládl s trochou snahy deváťák. Zatímco nižší úroveň z české jazyka připomíná příjmací zkoušky na gymnázia z deváté třídy ZŠ, na vyšší už se člověk připravovat musí. Pokud by byla pravdivá teorie o lenosti ze začátku článku, vybrali by si líbí studenti nižší úroveň a museli by se na ni učit nejspíš méně, než na současnou maturitu. Maturita z jazyka pak kromě obtížnějšího obsahu vyšší úrovně obsahuje zadání úlohy v daném jazyce, kdežto základní úroveň v jazyce českém. I to mi příjde daleko snažší, než ta maturita, na kterou jsme byli 2-3 roky připravováni. Didaktická část obsahuje ještě poslech, který je ale složitý i v základní části. Ústní zkoušky pak dělí lidi na dva tábory. Jedni považují současné 15 minutové povídání na vylosované téma lehčí, než novomaturitní 15 minutový blok rozdělený na několik témat po pár minutách. Poslední část – slohovka na zadané téma je opět celkem lehká – základní úroveň má obsahovat něco mezi 130-150 slovy, zadání je v češtině, vyšší úroveň pak něco mezi 210-240 slovy a se zadáním v daném jazyce.

Informací je ale daleko víc, stejně jako úkázkových materiálů. Ač spousta lidí tvrdí, že mají o nové maturitě málo informací, mohou si je sami sehnat. Já nechci novou maturitu z jiných důvodů. Její podoba mi nevadí. Vadí mi princip a to, že je prakticky nesmyslná. Principem mám na mysli srovnání gymnazistů a odborných středních škol. Dotace hodin je jiná, požadavky na studenta rovněž. Řeší to právě vyšší a nižší úroveň. Rozdíl mezi nimi je ale do budoucna nejasný. S oběma úrovněmi vás přijmou na vysokou i do zaměstnání, nehledě na to, že vysoké školy samy nevědí, jak by měly rozdílné úrovně u sebe dělit. Pokud by se zašlo za zkušební ročník maturovalo by se krom ČJ a cizího jazyka i z matematiky či občanského a společenskovědního základu či informatiky. Tři předměty, kterým se některé školy věnují málo nebo vůbec, popř. málokdo si vezme matematiku dobrovolně. Tohle je celé nedořešené a je to hlavní důvod, proč tuto maturitu nechci. Dokud nebudou domyšleny poslední detaily, nemá cenu s ní strašit studenty (ikdyž se to politikům hodí do krámu). Další důvod, proč jí nechci je ten, že většině současným 4. ročníků a odpovídajícím ročníkům gymnázií bylo o nové maturitě řečeno v polovině minulého školního roku. Dva roky jsme se tedy učili na současnou a rok následující střídavě na státní a stávající. Kdyby se náhodou někdy státní maturita měla zavést, mělo by to být pro první ročník střední škol – tedy oznámeno se 4 letým předstihem, aby se na ni mohli připravovat od prváku.

Závěrem…
Nesouhlasím s novou maturitou ne proto, že bych se na ni snad nechtěla učit, vždyť ke generálce jsem přihlášená k vyšším úrovním obou předmětů, ačkoli jsme prašivá střední od(p)orná škola, ale kvůli spoustě nedořešených věcí okolo ní a také kvůli principu stejné zkoušky pro SOŠ a gymnazia. Tím končím a můžete se do mě směle pustit :)

Kam dál?
 

3 komentáře: „Státní maturity? Děkuji nechci

  1. Já se státní maturitou souhlasím… A vůbec tohle téma mi přijde zbytečný řešit… Kdo se poctivě učil, musí udělat maturitu, ať už je jakákoliv… Tak, teď mi můžete nadávat, já snesu všechno. :P

     
  2. Já nemít maturu za sebou, asi bych to taky neřešila, věřím, že to nemůže být tak těžký, abych to nedala. Ale já su gymplák, který se učí od všeho něco, zato znám lidi co na (odborné střdní) škole nemají ani matiku, ani zsv ani informatiku, popřípadě je mají jen jeden či dva roky, takže z čeho oni můžou maturovat? Nefér mi přijde i vyšší a nižší úroveň, spíš bych udělala jinou maturu pro gymnázia, pro průmky, zdravky… prostě podle oborů, přece člověk na zdravce nemůže maturovat u matiky nebo zsv, ale vybere si něco, co se mu bude do budoucna hodit!
    Prostě jakožto gymplákovi by mi to bylo šumafuk, ale ostatní středoškoláci na nový styl maturit krutě doplatí a proto říkám ne

     
  3. Mě maturita vůbec nezajímá. Je to podle mě zkouška k ničemu. Já nemusím zkoušet, co se naučím za týden nebo za ty čtyři roky na gymplu, kde jsem nakonec byl s vyúkou zklamaný, ale to bych byl všude. Hlavně by to chtělo překopat učební osnovy, které jsou k ničemu a hodně studentů omezují. Tj. Chtěl bych dělat toto, ale musím dělat, co mi řeknou, neboť oni vědí, co je pro mě nejlepší. To je úplný nesmysl, všude se říká, jak je každý člověk jiný, ale učení je najednou pro všechny stejné.
    Z těch osnov mě nejvíce vadí literatura a řeči typu:Kdo nečetl Babičku není Čech, kdo nebyl v Národním Divadle v Praze taky není Čech. Potom mi formou povinných četeb cpou nějáký pitomý knihy z nichž se mi nikdy žádná nelíbila. Na začátku prváku jsem musel učitelce ČJ vysvětlit, že se mě školní četba nelíbí a tudíš ji nebudu číst. Byl jsem nazván kulturním barbarem. Tímto nechci vyzdvihovat knihy, které se mi líbí, ale to vnucování knih.
    Další případ našich super osnov. Měli jsme IVT (informační a výpočetní technika). A co jsme se tam učili? Pan ing. nás učil, jak fungují sběrnice, nějáký pipeling, superskalárnost,atd. Ale neřekne nám, podle čeho máme vybírat počítač, což je daleko důležitější a zásadní věc.Potom to dorazil svým přístupem k výuce, konkrétně jsme brali tvorbu webu. Vysvětlil nám asi 5 tagů a zbytek se prý máme naučit sami a web, který jsme udělali mu máme poslat. Já jsem na protest vyrobil web s použitím těch 5 prvků. Web tedy připomínal spíše textový dokument. (radši nebudu dávat odkaz, protože je to opravdu hardcore). Tyto věci a jěště mnohem více mě tedy opravdu vadí víc než cokoli jiného v systému škol.
    Ale zpět k maturitám. Je pravda, že se dají udělat, když se chce, ale co z toho budu mít? Dobrý pocit určitě ne a vstupenka na vysokou školu to taky není a k bohatství už určitě ne.
    Resumé: Maturita je pro mě zbytečná věc, co mi bude chvíli otravovat život, tudíž až ji budu mít (jsem to ale najiva), tak to bude jako když si koupím neužitečnou věc, kterou hodím do šuplíku a zapomenu na ni. Vláda je jen nekonečně hlubokou studnou pěněz, a může si vymyslet třeba Asijskou maturitu nebo Evropskou maturitu,… mě je to skutečně jedno.
    Já se zásadně do nikoho nepouštím za to jestli chce tuto nebo onu maturitu, každému na nich vyhovuje něco jiného a mně po tom může být leda velký kulový.:)

     

Napsat komentář