veruce.cz

Počítače už ve školce? Aneb o vzdělávání dětí

Počítače už ve školce?Zprávami proběhl rozhovor (článek třeba zde) s pedagogem Miroslavem Kotlasem, který učí informatiku na českobudějovickém gymnáziu Česká. Diskutující v něm zaujal zejména tento výrok: „Na počítačích by se měly učit děti už v mateřské škole.“ a ihned se pustili do boje proti tomu, aby se s počítači malé děti vůbec setkávaly. Nemohu říci, že bych s tímto pedagogem souhlasila ve všem, co v rozhovoru uvádí, ale odmítat seznámit menší děti s počítači je nešťastné. Proč? To vám vysvětlím v článku.

Za vzdělání svých dětí nesou zodpovědnost zejména rodiče

Vůči současnému školství nechovám velké množství důvěry (zejména ne poté, co se začaly zavádět hovadiny typu integrace zdravotně postižených mezi zdravé žáky). Po zkušenostech svých i svých přátel a rodinných příslušníků přistupuji ke školní docházce jako k nutnému zlu, kdy však ta opravdová výuka a vzdělávání stejně záleží na rodičích. Na těch totiž leží už od narození. Oni vedou dítě v jeho rozvoji. Tedy tak by to alespoň mělo být.

Často se setkávám s názory, ze kterých plyne, že rodiče se o vzdělávání svých dětí starat ani nechtějí (případně na to nemají či nechtějí mít čas). Od toho je přece škola, aby je všechno naučila. Jenže tak to není a ani by to tak být nemělo. Škola v žádném případě nemůže dítě naučit všechno.

K čemu je základka? K základnímu vzdělání, které ukazuje, jak funguje svět

Když už se dětem snaží někde dát něco více ze všeobecného přehledu či je naučit nějakou další dovednost, je to hned také špatně. Pracovní činnosti? Jakože vaření a ruční práce? A k čemu jim to jako bude? Moje děti se přece budou živit hlavou! 

Nebo jinak: Chemie? K čemu dělají tyhle hokusy pokusy a učí se hromadu vzorečků, když to využije jeden žák ze třiceti? Matika? Ještě více matiky? Proč je učit tyhle hovadiny, když to nikdy nebudou potřebovat? Ať se přidají hodiny tělocviku, děti potřebují pohyb! Ať se přidají hodiny fyziky a škrtne se pár hodin tělocviku! Ať se chemie zruší a druhý stupeň se místo toho naučí lépe česky! Zrušit výtvarku a hudebku a přidat více hodin dějepisu, z historie je třeba se hlavně poučit! A tak dále.

Co z toho plyne? Ať už se přijde s jakoukoli novinkou, nikdy se její autor nezavděčí všem. Podobné to bylo před pár lety se zavedením písma Comenia Script (psala jsem o něm zde).

Je potřeba si uvědomit, že základní škola, která je pouze odrazovým můstkem v institucionalizovaném vzdělávání, má poskytovat jakési základní předměty, které by měly obsáhnout a vysvětlit děje, se kterými se dítě často (až denně) setkává v běžném životě.

  • Češtinu a cizí jazyky netřeba popisovat a obhajovat.
  • Matematiku základních škol využíváme více méně v každodenním životě (ano, kružnice opsané a rovnice o dvou neznámých třeba jen jednou za x měsíců nebo vůbec).
  • Pro seznámení se s tím, jak svět funguje, je důležitá i fyzika, chemie, biologie (prvouka, přírodověda, přírodopis).
  • Dějepis a občanka by společně měly dát žákovi základní povědomí o tom, jak funguje stát, jak se v historii vyvíjel, a také by měly žákovi ukázat, že právě z dějin se máme stále co učit.
  • Výtvarka a hudebka pomohou poukázat na jedince, kteří by se uměním mohli dále zabývat (ano, vím, že hudebně nadaní žáci už dávno navštěvují nějaký kroužek a že ti méně nadaní při těchto předmětech trpí).
  • Tělocvik zase donutí hýbat se i ty nejlínější (ano, i zde si uvědomuji, že hodně žáků v září nastoupí s omluvenkou od lékaře, která je z tohoto pro mnohé ponižujícího předmětu na celý rok osvobodí).

A co ty počítače? Nebudou ony přece jen mezi tyhle základní předměty v dnešní době patřit? Podle mě jednoznačně ano.

Algoritmizace a základní práce s počítačem, aneb není to jen o Youtube, Instagramu a Facebooku

S výukou počítačů jsem se poprvé setkala v 6. třídě ZŠ, s počítačem ve školní výuce už dokonce v 1. nebo 2. třídě ZŠ, tedy před 20 lety. To však byla spíše výjimka, kdy jsme u obrazovky strávili sotva 2 hodiny za pololetí. Na druhém stupni už jsme se začali věnovat ovládání DOSu, základní práci s Windows a později i tvorbě webu v HTML, stříhání videa a dalším věcem, které většina mých spolužáků od přechodu na střední školu už nikdy nepoužila, někteří však ano. Podobně jako jen někteří využili to všechno, co se naučili v literatuře, v chemii nebo v matematice.

Přidat do výuky algoritmizaci by dětem jednoznačně prospělo. Děti by se neučily jen sedět a zírat do monitoru na řádky plné zdánlivě nesmyslných znaků. Naučily by se, procvičily by si a osvojily by si logické myšlení, které pomáhá mj. i k porozumění psanému textu. Vedle toho by se naučily používat počítač, se kterým se dříve či později budou muset naučit pracovat.

Tím, že se dítěti bude zakazovat počítač, aby u něj dlouho nesedělo, se ve většině případů nedocílí toho, že u něj děti nebudou chtít sedět vůbec. Naopak, budou po tom zakázaném toužit. Vedle toho si od spolužáků denně vyslechnou, že ten, kdo nemá profil alespoň na 5 sociálních sítích ze 6, jakoby nežil. Co pak udělají jako první, když se k počítači dostanou? Ty účty si založí a volný čas prosedí debatami o sračkách (bez pardonu) a lajkováním toho, co měl kdo k obědu.

Není lepší těm dětem už v prvních letech školních docházky ukázat, že se toho na počítači dá dělat daleko více? Že se tam dá učit? Že se dají najít zajímavé články, návody a tipy na hry a dovednosti, které si mohou vyzkoušet? Že si mohou sami napsat vlastní hru nebo začít tvořit grafiku?

Co na tom vadí jiným rodičům? Aneb zpět k tomu, že za výukou žáků stojí zejména rodiče

Podle různých komentářů vadí rodičům na myšlence časného učení práce s počítačem následující:

  • Počítače zkazí dětem dětství.
    Ok a matika s chemií ne? Tuhle logiku nepobírám. Znám lidi, kterým právě zmiňované dva předměty bez nadsázky ničily život (ano, mohl za to zejména jejich vyučující).
  • Dnešní děti neznají, co to znamená jít po škole blbnout s vrstevníky ven, aby měli pohyb a mohli navazovat pevná přátelství a vymýšlet hry na čerstvém vzduchu.
    Ne, většina dětí tohle opravdu nezná, ale kde je skutečná příčina? Já ji vidím v tom, že rodiče místo toho, aby po příchodu z práce vzali děti ven, si jen sednou k televizi a už se od ní nehnou. Dítě se učí nápodobou, takže po příchodu ze školy udělá totéž. Jeho vrstevníci to mají také tak, tak co by se vymýšlel s alternativní zábavou. Pokud rodiče půjdou dětem od jejich útlého věku příkladem v tom, že odpoledne se tráví venku, že se tam dá vymyslet 150 různých her a aktivit a hlavně, že je to normální, budou to chtít tak dělat i ony samy a ještě k tomu potáhnou své vrstevníky.
  • Moderní nesmysly rozbíjí rodinu a přátelství
    Ne, ty moderní nesmysly jsou v tom de facto nevinně. Ty moderní nesmysly nenutí lidi vymýšlet hovadiny jako Facebook, nenutí lidi nahrávat videa o zbytečnostech a nenutí je trávit čas sledováním obojího. Lidi tráví svůj volný čas čuměním do internetu právě proto, že jim nikdo neukázal, že čas jde trávit i lépe. Já v tom opět vidím minimálně částečnou vinu rodičů, kteří se svým dětem nechtěli věnovat, nechtěli s nimi ztrácet trávit čas a vymýšlet program pro celou rodinu, nemůžu si pomoct. Ano, děti chtějí dělat to, co dělají jejich vrstevníci, ale je na rodičích, aby jim ukázali, že se dá dělat i něco jiného a že je dobré neztrácet čas jenom plkáním o ničem.
  • Malé děti se mají zdokonalovat jemnou i hrubou motoriku, rozšiřovat slovní zásobu a schopnost porozumět textu. Zírání do obrazovky je to nenaučí.
    Ne, zírání na profily ksichtoknihových přátel, kteří matlají své statusy na matlafonech tudíž bez hacku a carek a taky bez carek v souvetich protoze to ten blby matlafon jinak neumoznuje a je to na nem zbytecne namahave se malé děti opravdu nic nenaučí. Jak už jsem ale psala výše, při výuce algoritmizace by se naopak v pochopení psaného textu zdokonalovaly a hlavně by to nebyl jediný předmět ve škole. Všechny ostatní by se učily nadále. Mám dojem, že tohle těm diskutujícím nějako nedochází.
  • Jakmile se děti dostanou k PC, už nikdy nebudou chtít dělat nic jiného.
    Já si to nemyslím, ale zase to je na rodičích a jejich ochotě věnovat dětem svůj volný čas pro společnou činnost. Je to stejné jako s čuměním na televizi.
  • Nebudou umět komunikovat jinak než elektronicky.
    Vskutku? Vždyť by se učili navíc logiku a ovládání základních nástrojů pro práci s počítačem, ve škole by jim těžko tloukli do hlavy, že mají olajkovat 100 cizích statusů denně. Diskutující si očividně pletou pojmy práce s počítačem a vysedávání na internetu nebo hůř závislost na sociálních sítích.

S počítačem pracují češtináři, chemici, umělci, přírodovědci,...

Ať už se nám to líbí nebo ne, s prací na počítači se setká dříve či později kde kdo. Má dítě dobrou fantazii, píše jeden příběh za druhým a chce se dát na dráhu spisovatele? Knihu nejspíš bude stejně psát na počítači a na internetu si bude hledat, jak knihu vydat. Aby se z jeho příběhu ze současnosti nestalo sci-fi, bude muset současnému světu rozumět a k tomu mu výuka počítačů prospěje.

Dnešní děti a puberťáci znají sotva sociální sítě, snaží se vydělat si točením videí o ničem, neznají základní bezpečnostní pravidla pro chování se na internetu. Během svého seznamování se s počítačem by se minimálně o té bezpečnosti měli něco dozvědět, než vůbec poprvé vlezou na internet. Dále by se měli naučit používat klávesové zkratky, psát všemi deseti, používat pořádně google (je až s podivem, kolik mladých lidí tohle neumí), používat makra v Excelu, napsat si jednoduchý skript místo otrocké práce atpod. Tohle všechno totiž dneska člověk často potřebuje, ať už se jeho kariéra bude ubírat jakýmkoli směrem.

S počítačem pracují biologové, lékaři, spisovatelé, umělci, matematici, vědci, překladatelé, akademici. To, že se s počítačem dítě setká už na prvním stupni, ještě neznamená, že z něj vyroste programátor zalezlý 24/7 v zatemněném pokoji bez představy, zda je den či noc. Nemusí z něj vyrůst ani kancelářská krysa, jejíž příjem se odvíjí od otrocky naplňovaných tabulek v Excelu.

Neříkám, že by se děti měly učit pracovat s počítači už ve školce, ale začít na prvním stupni ZŠ není špatný nápad. Já v tom vlastně vidím spíše příležitost usměrnit novou generaci uživatelů internetu na nějakou slušnější úroveň než je ta dnešní – značně degenerovaná. Ta si sice myslí, že počítače ovládá, ale opak je pravdou. Myslí si o sobě, že se v dnešním internetovém prostředí dobře orientuje a drží si nadhled, ale přitom tak snadno končí lapená na (marketingových) virálech, snadno naletí na hoaxy, odpoledne a večery tráví na sociálních sítích nebo propadá jiným zabíječům času.

 

2 thoughts on “Počítače už ve školce? Aneb o vzdělávání dětí

  1. beallara

    Dříve jsme se v občanské nauce učili větu…RODINA ZÁKLAD STÁTU.
    Já osobně se domnívám, že co do svého dítěte vložím, to tam najdu. Pokud nic, je to prázdná plochá nádoba. Pokud mnoho, sklízím plody svého úsilí zbytek života.
    Vložila jsem do své dcery mnoho, velmi, když se narodila, musela jsem změnit svůj budoucí život o mnoho levelů, ovšem dnes děkuji, vychovala jsem kvalitního člověka.
    Škola je instituce a samozřejmě že člověk musí očekávat nějaký výsledek, ale potom doma to musí dotvořit rodina či potažmo rodiče.
    Sama jsem závislák na pc , ale nic mi nenahradí odpoledne v botanické zahradě s mými děvčaty nebo vycházka do polí, tam se odehrává to důležité, to proč stojí za to žít…

     
    1. veruce Post author

      Pěkné, tak by to mělo být. Člověka utváří zejména rodina ne školní předměty. Dokud si více vážíš odpoledne s dcerou a vnučkou, nebude to s tou závislostí tak strašné ;)

       

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.