Ucpat magistrálu středovým pásem s cyklopruhem ?!

Radnice Prahy 4 má v plánu zklidnit magistrálu a chce o tom začít jednat už příští rok. Ulice 5. května je spojnicí mezi centrem města, okrajovými částmi na jihovýchodě a dálnicí D1. Projedou po ní desetitisíce aut denně, pro některé představuje jedinou přijatelnou cestu do práce a každý ji zná z dopravního zpravodajství – je jednou z nejvytíženějších (čti nejucpanějších) tras v Praze. Není divu, že si lidé žijící v jejím okolí stěžují, hluku a smogu přináší dostatek.

Městské části, jimiž magistrála prochází, se už roky snaží vymyslet řešení a už roky nejsou schopni se na ničem domluvit. Magistrát o její úpravě uvažuje až po dostavění okruhu (tzn. nejdříve za 7 let). První sezení je naplánováno za týden – 23.11., sejít se mají architekti, dopravní experti, politici z radnic i magistrátu. Chtějí sjednotut své názory a požadavky na úpravu osmikilometrů dvouproudovky ve městě a předložit je vedení města.

Začalo se mluvit o pohodlném životě ve městě, který mají znázorňovat vizualizace možné úpravy ulice 5. května. Stejně jako v jiných oblastnech se nemohu ubránit dojmu, že jejich projektant po ní v životě nejel. Průjezdná magistrála se zúženými pruhy a travnatým pásem a cyklopruhy uprostřed? Utopie a naprostá hovadina. Praha 4 má ale svojí vizi o třech varintách. V prvním má magistrála zúžené pruhy v obou směrech s travnatým pásem se stromy uprostřed. Druhá varianta počítá opět s úženými pruhy v obou směrech, s pátým pruhem uprostřed, který budou lemovat pásy se stromy a cyklopruhy po obou stranách. Průjezdnost prostředního jízdního pruhu se má měnit dle dopravy. Poslední varianta představuje taktéž dva zúžené pruhy s pěší zónou uprostřed (zahrnuje živé ploty, stromy i lavičky). Jeden nápad „lepší“ než druhý, což… Travnatý (úzký, pouze oddělující) pás uprostřed není tak strašný nápad, nicméně na této ulici na něj prostě není místo. Krom toho by magistrále a dopravě v Praze spíš pomohlo pruhy rozšířit na tři v obou směrech. K čemu bude tahle změna? Aut tamtudy bude jezdit pořád stejně, buzerující měřená padesátka je tam už teď, hluk i smog zůstane. Mimo ně přibydou buď cyklisté, kteří nemají na pražských hlavních tazích co dělat, nebo děcka hrající si uprostřed magistrály. Uvažuje se i o protkání magistrály přechody pro chodce, což sice vzhledem k vynucené padestáce nebude o nic nebezpečnější než jinde v Praze, ale způsobí to jen další problém v průjedznosti a jistě nebude dlouho trvat, než si nějaký debil prosadí retardéry u každého z nich. S okrasnými živými ploty a stromy totiž souvisí další riziko – chodci vstoupí do vozovky a přes zeleň nebudou mít dostatečný rozhled, stejně tak je řidiči snadno přehlédnout (zde se nám uzavírá pomyslný kruh – toto vyřeší právě retardéry, případně zóny měřené třicítky). Idiocie.

Nuselský most

Pokud se přemístím blíž k centru, kde má magistrálu na starosti Praha 2, nemohu opomenout další nesmysl, který omezí průjezdnost – před Nuselák směrem do centra se má zřídit semafor. Výsledkem budou jen větší zácpy o kus dál… Mnozí jsou toho názoru, že se situace sama uklidní, až se dostaví okruh. Dle posledních průzkumů však po magistrále jezdí jen Pražáci, z čehož se dá usuzovat, že se žádné výrazné přesunutí aut na okruh čekat nedá. Dá se však počítat s tím, že na přestavbu stejně nebudou peníze. Krom okruhu se má dostavět Blanka, plánovány jsou i další tunely a úpravy tras.

A řešení? V naší zemi, kde každý metr silnice a oprava stojí astronomické částky, asi bude znít prostý návrh děsivě, ale nejvíce by pomohlo celou ulici 5. května (a nejen tu) schovat do tunelu pod zem nebo do tubusu nad zem. Potom by park či pěší zóna v místech, kde teď jezdí desetitisíce lidí za prací, nebyl problém.

 

4 komentáře: „Ucpat magistrálu středovým pásem s cyklopruhem ?!

  1. Veroniko, sice nejsem Pražák a situaci na magistrále tak dobře neznám, ale párkrát už jsem tudy s přítelem jela. Musím s tebou souhlasit. Tohle zase vymyslel nějaký „chytrák“ u stolu a vůbec nemá ponětí o tom, jak vypadá situace v reálu. Bohužel, takhle je to skoro se vším!

     
    1. Tomas: pak bych uvítala řešení, jak z magistrály auta dostat? Nějaký návrh?

      elysia: též si myslím, pro náš stát je to dosti příznačné

       
  2. on to stejne nakonec vyhraje ten nejabsurdnejsi navrh, hlavne kdyz se panove domluvi na co nejvyssi cene a penizky si mezi sebou podeli

     

Napsat komentář