veruce.cz

Číst složení potravin je dnes nutnost

Dřív jsem věděla stěží o aspartamu a vyhýbala se všemu, co mělo v názvu bez cukru. Chemie se v běžně prodávaných potravinách však nachází daleko více a v dnešní době už člověk musí chtě nechtě složení toho, co kupuje, číst, pokud chce alespoň trochu myslet na své zdraví. Na těch teoriích o tom, že jsme odpadkovým košem Evropy bude máloco nepravdivého. Mnoho lidí to potvrzuje svými zkušenostmi se stravováním v zahraničí, kdy se v na první pohled stejném výrobku nacházely odlišné složky. Nikoho pak nepřekvapí, že to, co je v zahraničí poměrně chutné, to je v u nás plné éček, které mají tu chuť imitovat.

Není éčko jako éčko

Pod éčky se schovávají jak přírodní či synteticky vyráběné, avšak neškodné látky, tak chemie, které bychom se měli vyhýbat obloukem. V ČR se v tuto chvíli používá přes 300 éček a orientace v nich tak ze začátku vůbec není snadná. Důležité je vyhýbat se těm nejnebezpečnějším, tedy zejména těm, u kterých bylo prokázáno nebo se předpokládá, že mají karcinogenní účinky a/nebo mohou za vznik alergií, astmatu, hyperaktivity u dětí anebo jinak poškozují vnitřní orgány. Mezi takové patří např. tyto:

barviva

  • nepřírodního původu: E107, E110, E121, E123, E124, E128, E132, E133, E155
  • přírodního původu: E120

konzervanty, emulgátory

  • E210, E220, E221, E222, E223, E224, E225, E226, E227, E228, E230, E232, E249, E250, E284

antioxidanty

  • E285, E312

látky zvýrazňující chuť

  • E621

náhradní sladidla

  • E951, E952, E954

Podrobně budou rozebrány v příštích článcích.

Pod těmi bezpečnými éčky najdeme například přírodní, zdraví neškodná a v některých případech i prospěšná barviva, vitamíny či kyseliny (např. citronová, octová, vinná).

Čtěte složení

Složení musí být uvedeno na každé potravině. U těch nebalených musí být k nahlédnutí na požádání. Podíl jednotlivých složek by měl být vždy uváděn sestupně. V poslední dobou je tento seznam čím dál delší, mnohdy psáný drobným písmem a člověk se v něm může snadno ztratit. Pro začátek doporučuji projít si nebezpečná éčka a potraviny, ve kterých se nacházejí. Takové výrobky do žaludku nepatří a jejich spotřeba by měla být pro zachování zdraví snížena na minimum. V mnoha případech platí jednoduché pravidlo – čím méně údajů ve složení, tím větší šance, že se jedná o kvalitní potravinu.

Vzdát se oblíbených potravin, u kterých víte, že jsou tvořeny z 90% chemií, není lehké, ale stojí to za to. Zdraví máme vážně jenom jedno.

Kam dál?
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.