Je stahování MP3 špatné?
Je stahování MP3 špatné? Díky staženým MP3 kupuji CD a LP.
Posloucháme s mužem převážně blackmetalový a folkový underground, léta se v něm pohybujeme, známe se s několika kapelami i s pořadateli koncertů, takže známe některé věci takříkajíc ze zákulisí. Právě i od členů několika kapel jsme slyšeli totéž, co uvedu níže. Podobný názor jsem kdysi četla v jednom rozhovoru i od členů ne-undergroundových Iron Maiden. Nejlepší cestou jak podpořit kapelu, kterou nezastupuje žádné obří vydavatelství, je šířit o ní povědomí. V případě hudby ale informace nestačí, tvorbu těchto interpretů je třeba si poslechnout, tudíž je dobře, že ji někdo nahrává na youtube nebo někam nahodí mp3ky.
Před necelými 10 lety se objevila služba Spotify, která za poplatek umožňuje streamování hudby od velkých vydavatelství (např. Warner Music Group, Universal, Sony, EMI, apod.). Mnoho odpůrců stahování pak tuto službu používá jako argument pro svou teorii “já za hudbu platím, kdežto ty ji kradeš”. Pokud pominu fakt, že mnou poslouchané kapely vydávají alba převážně u malých vydavatelství, která Spotify ignoruje (tudíž bych si je tam mohla jen těžko předplatit), vidím v této službě spíše výdělek pro vydavatelství, která kapelám odvedou jen směšnou částku z toho, co vyrejžovali na jejich hudbě.
Máme možná 1000 stažených alb, protože tímto způsobem objevujeme novou hudbu a také ji tak převážně posloucháme. Také však vlastníme přes 100 originálních cédéček, přes 20 elpíček, nespočet triček, jimiž kapelám děláme de facto reklamu, kudy chodíme, a než se nám narodil syn, objížděli jsme undergroundové koncerty a fesťáky ve velkém.
Poslech CD a LP je pro nás takový malý rituál, platím u nich nejen za hudbu, ale také za hezký booklet. Za MP3 přehranou přes net bych nedala ani korunu.
Kolik originálních CD/LP/MC mají doma ti, co brojí proti stahování hudby z internetu?
Pokud mají pouze předplacenou výše uvedenou službu, žádné argumenty proti “nelegálnímu” stahování od nich neberu. Stahovat se dle našich zákonů smí, stahování není nelegální (ač se všude možně tvrdí opak). Nelegální je pouze sdílení. Krom toho už máme stejně předplaceno na výpalném, které z nás nedobrovolně tahá OSA v každém prodaném/koupeném paměťovém médiu. Další skupinou lidí, kteří brojí proti stahování, jsou ti, kteří za hudbu neutratí ani korunu (vyjma rozhlasového poplatku), protože poslouchají pouze rádio. Jejich argumenty rovněž ignoruji. V rádiích hrají mainstream mainstreamu, naše oblíbené kapely těžko.
Co je tedy lepší – když si stáhnu MP3 a následně jdu oné kapele na koncert, kde si třeba koupím i CD a tričko a doporučím ji pár známým, nebo si nic “nelegálně” nestáhnu, ale také se o takové kapele vůbec nedozvím?
Nejsme v 80. letech, abychom poslouchali jen to, co nám tlačí velká vydavatelství. Undergroundové kapely se mnohdy jinak než touto cestou do povědomí většího množství lidí nedostanou. Pokud vás třeba ještě napadá možnost si CD půjčovat, tak o žádné půjčovně nevím a v knihovnách to, co chceme poslouchat a objevovat, vůbec nemají. Tak pro zajímavost – kde mi půjčí třeba CD interpretů jako je Pragnavit? Forndom? Gyvata? Moravská Zima?, War For War? Quercus? Et Moriemur?
Pokud se domníváte, že bych takové kapely měla poznat na koncertech, tak je třeba si uvědomit, že ne všechny zajímavé kapely hrají naživo, případně je do ČR nikdo nepozve. Takto jsme pár kapel objevili, třeba uvedené Et Moriemur, ale na větší rozšiřování hudebních obzorů to opravdu nestačí. Krom toho to je teď vzhledem k našim pracovním a rodičovským povinnostem i dost nereálné.
Hudbu může každý tvořit a pak si ji může každý poslechnout. Když ji někdo sezná dobrou, může autory podpořit koupí CD nebo návštěvou koncertu. Pokud se mu to líbit nebude, bude objevovat dál. Ve středověku bard také obcházel vesnice, a buď mu přihodili nějaký drobák a pohostili ho, nebo ho vyhnali. Stahování empétrojek jednoduše undergroundovým kapelám pomáhá.
Pokud si chcete něco počíst ještě o tom, jak jsme k poslouchá LP došli, přečtete si článek Nejdřív LPčka, potom gramofon, aneb poslech desek v 21. století.
Stahujete MP3?
Předplácíte si nějakou online službu na poslech hudby?
Kolik máte doma originálních nosičů?
Vzhledem k tomu, že hudbu kterou normálně poslouchám, Systém označuje jako “extremistickou”, tak nemám možnost si tu koupit legálně originální CD. Takže tohle stahuju. Ale třeba za originální filmové soundtracky Basila Poledourise jsem ochoten zaplatit i sedm set za kus :-)
Něco z toho, co posloucháme my, tak někdo označuje taky, ale naštěstí se to tu koupit dá :)
Lidem, kteří mi tvrdí, že hudbu nestahují a v životě tak nedělali, jednoduše nevěřím. Navíc z nich mám pocit, že se svými slovy akorát snaží povyšovat a dávat najevo, že jsou jaksi morálně výš. Dle mého názoru, bavíme-li se o tom, že chceme nějakým způsobem finančně podpořit kapelu a nemáme-li na mysli přímo sponzoring, to nejlepší co můžeme jako fanoušci udělat, je koupit si vstupenku na koncert. Koncerty navštěvuji dost často a odnáším si z nich kromě hudebního zážitku občas také nějaký ten merch, případně zmíněná CD. Kupuju si na místě alba převážně méně známých kapel, případně od skupin více známých alba, která se řadí k mým TOP, a taková si v případě naskytnutí příležitosti nechávám od kapel podepsat a považuji je za součást své skromné sbírky (jejíž skromnost je také ovlivněna studentským rozpočtem, ale to už je na jinou debatu). Ono zase má-li doma člověk kvalitní stereo soupravu, tak ten poslech z CD je úplně o něčem jiném, než zvuk z notebooku/mobilu se sluchátky (a to vůbec nemluvím o vinylech).
Avšak jakkoliv mám Iron Maiden ráda od dětství, jejich CD bych si nekoupila, neb to opravdu nepotřebují. S CD je to jako s knihami (které často kupuju, ale také mám kartičku do městské i národní knihovny a ročně přečtu více zapůjčeného než zakoupeného), drtivou většinu ceny shrábne nakladatel, to všichni víme…
Nebýt stahování, o spoustě mých dnešních oblíbených kapel bych neměla ani ponětí a jsem ráda, že existují i tací umělci, kteří otevřeně tuto skutečnost i podporují.
Díky za dlouhý komentář, takových bych tu napočítala na prstech jedné ruky, to vždycky potěší :)
Souhlasím, souhlasím, prakticky se vším. My si první větší nálož originálek také pořídili až jako pracující, jako studenti jsme se jen občas zmohli na koncert a na trička.
Jinak je úplně jinde i kvalita vylisovaného CD (a LP tuplem) než MP3 s mizernou (ale i lepší) bitrate, to je jasné. My to hlavně pojímáme jako takový malý rituál – vyndat desku z obalu, opatrně ji položit na gramofon a užívat si těch detailů, které z MP3 člověk vůbec nezná :) Kvalitní bedny jsou základ, vlastnictví přehrávače CD a gramofonu vůbec nelituju :)
Mám to stejně a naprosto souhlasím.
Výborně, jsem ráda, že je nás víc :)
Musím priznať že vďaka sťahovaniu sme objavili množstvo zaujímavých kapiel ktoré by som za normálnych okolností ani nespoznala. Určite si nekúpim cd neznámej kapely no keď už viem čo zač je tak skôr. Hlavne na koncertoch a festivaloch. Môj muž je ako reklamný panák na rockové kapely a ja zas decka učím historické, folkove a folklórne piesne Čechov i slovákov.
Nohavica sám na koncerte povedal, sťahujte a spievajte si moje piesne, na atmosféru na koncerte sa nič nechytá. Na svojej stránke má svoje piesne na stiahnutie.
Predsa nebudem počúvať to, čo do mňa tlačia v rádiách. Ako som tiež už v jednom svojom článku písala: ak nás zavrú za sťahovanie hudby, dúfam že nás rozdelia podľa žánru
Tak to je fajn, že na tohle máme všichni podobný názor.
Malého (a jeho případné sourozence samozřejmě také) také hodlám seznamovat i lidovkami, ty by podle mě neměly upadnout v zapomnění.
Hehe a s poslední větou souhlasím ;)
Joo, souhlas se vším.
Miluju hudbu, a tak hodně stahuju. Hned z několika důvodů, ale hlavně teda proto, že se tak dostanu k zajímavé hudbě, o které velká vydavatelství nemají ani páru. A když už si stáhnu něco od slavné kapely/hudebníka, nemám černé svědomí, že na mně zchudne, protože pořád se najdou desetitisíce lidí, kteří si jejich CD nebo MP3 zaplatí a kteří jim umožní chtít horentní sumy za vystoupení… Staženou muziku ale popravdě hlavně konzumuju. Pak si koupím CD/LP/tričko na koncertě málo známé kapely z Horní Dolní, která je šťastná hlavně za to, že si člověk užije jejich koncert a řekne o nich kamarádům. Anebo si koupím CD od své velmi velmi oblíbené kapely, protože prostě z fanouškovství. Ve všech případech je pak ten nosič takovým malým fetišem a jeho poslech je opravdu zážitek, takové album si pak skutečně užívám, jako tomu asi bylo za starých bezinternetových časů… :-D Jo, a někdy jsou v objevování nového super i knihovny. Na gymplu jsem chodila do hudebního oddělení, kde mě za ta léta paní (s neotřelým hudebním vkusem) už znala a byla schopná mi doporučit opravdu zajímavé neoposlouchané kapely. Rozhodně je nezatracujte ;-)
Tyjo knihovna? A ještě školní? Čumím! :) Ale zas jde také asi o žárn, trošku pochybuju, že z těch našich nejvíce poslouchaných by se tam toho našlo nějako více, nu ale možná bych byla překvapená :)
Jinak díky za komentář, je fajn sledovat, že se tu sešlo tolik jedinců, kteří to vnímají stejně :)
Naprosto souhlasím. Doma mám opravu velké množství stažené hudby, od velkých kapel přes ty menší a neznámé. Právě jejich CD si následně kupujeme na koncertech, nebo když je ta možnost přímo od nich samých. Přijde mi to jako smysluplná podpora menší kapel, které jsou pro mne osobně v mnohém ohledu o dost „kvalitnější“ než světové proslulá uskupení.
K některým kapelám se dostáváme s bráškou i pomocí časopisu Pařát, který u každého svého čísla má nějaké CD, někdy více někdy i méně zajímavé.
My si Pařát kupovali jen tehdy, kdy tam bylo něco, co jsme znali a chtěli jsme to, protože jsme celkem nároční :D Ale je to dobrý způsob, to jo.
Úplne súhlasím. Ja mám rada Icon for Hire a tiež tu ich CD nezoženiem.
Díky za komentář :)