Vojslavický (dvoj)most – dvoupatrový most na D1

Vojslavický dvojmost na D1

Vojslavický (dvoj)most na D1, též zvaný Dvojmost u Píště, Hořický most, Dvojmost u Koberovic, jednoduše unikátní dvoupatrový most nad údolím Želivky. Pokud pojedete po D1, ničeho si nevšimnete, dálnice tvoří jeho horní patro. Pokud se však vydáte po silnici III. třídy z Vojslavic do Píště nebo Hořic, možná tato stavba upoutá vaši pozornost stejně jako upoutala tu naši.

Dvojmost patří mezi kulturní památky České republiky. Leží přibližně 14 km severozápadně od Humpolce a na mapě jej najdete zde. Na spodním patře mostu se dá bez problémů na krátkou dobu zaparkovat.

Původní most postavený již za války

Za dvojmostem jsme se vydali cíleně. Původně jsme měli v plánu jej navštívit hned po výletu na zatopené dálniční mosty, ale nezbyl nám na to čas. Právě v odkazovaném článku se můžete mj. dočíst i něco o výstavbě dálnice D1 během druhé světové války a krátce před ní.

Plán na původní most přes údolí Želivky pochází rovněž z předválečného období. Výstavba byla naplánována na duben až červenec roku 1939. Začalo se až v průběhu války, konkrétně v roce 1942. V té době ale byly práce na ostatních úsecích dálnice už pozastaveny. Pouze tři mosty dostaly výjimku a mohly být stavěny dál. Definitivní konec prací nastal po atentátu na Heydricha.

Původní most nevyhovoval normám

Po válce probíhaly na dálnici jen drobné práce a v roce 1950 skočila výstavba úplně. O jejím obnovení se začalo uvažovat až v průběhu 60. let, kdy narůstala intenzita dopravy. Původní most nemohl být využit kvůli velkém sklonu dálnice (6% stoupání/klesání místo povoleného max. 4,5%). Vymyslelo se proto jedinečné řešení – nad existující most se přistavělo druhé patro, které využívá pilíře původního mostu. Dálniční mostovka se nachází 12 metrů nad silnicicí mezi Vojslavicemi a Hořicemi.

Dvojmost na D1 dnes – málo frekventovaná silnice, nad níž hučí dálnice

Auto jsme nechali přímo pod dálničním patrem. Spodní most není nijak frekventovaný, za tu půlhodinu, co jsme tam strávili, projela sotva čtyři auta. Navíc silnice zabírá pouze jeho polovinu, ta druhá zůstává nevyužitá a dá se na ní parkovat.

Most se podobně jako zatopené mosty o pár kilometrů dál nachází v ochranném pásmu vodárenské nádrže Švihov na Želivce se zákazem vstupu (bez povolení riskujete pokutu). Naskýtá se z něj krásný výhled na Želivku a klid při pohledu na vodní hladinu a zeleň okolo ruší jen hučení a otřesy dálnice, která ale nejde vidět. Nutno říct, že to je prostě zajímavé a rozhodně stojí za to se tu zastavit, až pojedete okolo.


Znáte Vojslavický dvojmost na D1?
Pod jakým názvem jste o něm slyšeli poprvé?

Follow my blog with Bloglovin
 

5 thoughts on “Vojslavický (dvoj)most – dvoupatrový most na D1

  1. My se D1 také vyhýbáme, když můžeme. Cestou sem a zpět domů jsme po ní vůbec nejeli, žel párkrát do roka se jí nevyhneme (a vždy to stojí za to….). :)

     
  2. Do Prahy jsem mnohokrát jel autobusem (kvůli rekonstrukci dálnice dlouho už však raději jezdím vlakem) a tento most si vůbec nevybavuji. Ale most, vlastně dva mosty vedle sebe, nad kterým(i) se mně tají dech, je u Velkého Meziříčí. Město leží hluboko pod ním a vždy trnu, aby vydržel a také řidič udržel směr.

     
    1. Ten most není ani z autobusu moc nápadný, také mi víc utkvěl ten u Velkého Meziříčí. D1 se snažíme vyhýbat, ale jestli k městu někdy zavítáme, určitě si ho chci prohlédnout i zespodu.

       

Okomentovat